yazdfarda ي ز د فردا

وبلاك يزدفردا متعلق به سايت خبري يزدفردا بوده و تمامي حقوق و مسئوليت ان بعهده مديريت يزدفردا خواهد بود

Monday, September 04, 2006

 

. شبیه سازی میدان امیر چقماق به اتکاء تصاویر توجیه کارشناسی ندارد



. شبیه سازی میدان امیر چقماق به اتکاء تصاویر توجیه کارشناسی ندارد.


يزدفردا:جناب اقاي سيفي طي مصاحبه اي فرموديد:محدوده اميرچقماق ادامه پيدا مي‌کند مگر اينکه خلاف آن تثبيت شود اقاي سيفي عزيز تاريخ31 خرداد 1385 - قبل‏ازظهر 03:51 طي ياد داشتي حرف دل يكي از دلسوزان را منتقل كرديم و بازهم انعكاس داديم تا حداقل در تاريخ ثبت شود همچو نامه عباس رئيس زاده

ریئس آموزش و باستانشناسی در سال 1342 رانيز از لابلاي تاريخ در آورده شد و در يزد فردا تقديم نموديم كه بدانيد اين مطالب بي ارزش در آينده نه چندان دور به قضاوت تاريخ گذاشته خواهد شد و تاسفي بيشتر از آن نيست كه تارخ شما را محكوم نمايد ؛؛عباس رئيس زاده رئيس ميراث سال 1342 بوده و بعد از او ده ها نفر بر اين مسند تكيه زدند و رفتند و حالا شما بر اين كرسي تكيه زده ايد و اگر شما حق را فداي مصلحت نمائيد بدانيد كه شما هم به مانند بقيه به تاريخ خواهيد پيوست و چه بسا اين تاريخ در حيات من و شما مرور گردد و آنوقت تاسف من و شما فايده ندارد و فرموديد خلافش ثابت شود !!!!!!!!





دوباره سازی بناهای تاریخی امر متداولی در ایران و جهان نمی باشد ،و اگر این روش صحیح بود ، دوباره سازی فضاهای تاریخی چون تخت جمشید ، که بازسازی آن مخلَ زندگی مردم نمی شود از اولویت بیشتری برخوردار بود .

یک کارشناس مطلع با انتقاد از استناد معاون اجرايي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي كشور به عکس های سال 1332 ، برای بازسازی مجموعه امیر چقماق ، گفت : اگر با تشخیص مسئولین فعلی استان ضرورت ارتباط خیابان سلمان با مرکز شهر منتفی و یا امکان تأمین این دسترسی از طرق دیگر کشف شده ، بهتر بود با انجام عملیات باستان شناسی حداقل مستنداتی برای اجرای جداره به این سبک ارائه میدادند.
وی گفت: تکیه امیر چقماق در سال 1330 به شماره 383 توسط وزارت فرهنگ به ثبت آثار تاریخی و ملی به ثبت رسیده و لازم بود هر اقدامی مستند به پیوست های این شماره ثبتی باشد.
این کارشناس خاطر نشان کرد : تخریب تکیه و مناره های آن در طرح \" مهندسین مشاور فنی کوکس \" قرار داشته و با توجه به وجود نظرات موافق و مخالف فراوان با اجرای این طرح ، در 15 خرداد سال 1337\" آندره گدار\" مدیر وقت اداره کل باستان شناسی از محل بازدید و بر حفظ آن تأکید می نماید. در 27 اردیبشت سال 1342 نیز مجدداً مدیر کل باستان شناسی وقت باتفاق مهندسین و معماران ابنیه تاریخی کشور ازمحل بازدید و تأکید می شود تا شهرداری بر اساس نقشه ترسیمی خود که به تأیید اداره کل باستانشناسی قرارگرفته از طرفین صفه ها خیابان احداث نماید تا راه برای عبور ومرور مردم و همچنین وسائط نقلیه باز گردد .
وی اظهار داشت : بنا بر این طرح اجرا شده مورد تأیید علما و مقامات وقت میراث بوده و ظاهراً هیچ صفه ای نیز تخریب نشده و آنچه بوده ساخت و سازهائی چون حمام و غیره بوده که با درک شرائط مردم و ضرورتها جدید زندگی توسط مسئولین وقت ، با تخریب آنها موافقت شده است . حالا این سؤال در ذهن خطور میکند که چگونه است مسئولین فعلی به فکر مردم نیستند؟ و می خواهند بدون دلیل مستدل و کارشناسی و صرفاً بر اساس ذهنیت خود برای مردم تعیین تکلیف کنند ؟ چگونه است که نام آورانی چون \"گدار\" و ... با اجرای طرح موافق بوده اند ولی اکنون پایان نامه یک دانشجوی معماری ، بر خواستهای مردم و نظر دیگر کارشناسان خط بطلان می کشد؟
وی در ادامه اظهار داشت: این طرح یک پایان نامه متوسط در سطح کارشناسی ارشد است و پس از 10 سال و حضور استاندار و همه مسئولین برای حمایت از آن در عمل ثابت شد که امکان اجرا نیز ندارد. اجرای نیمه کاره راستگرد امام به سلمان و عدم ارائه طرح راستگرد سلمان به امام به خاطر تخریب وسیع بافت ارزشمند مجاور مجموعه ، نشانه های آشکاری برای مسئولین است .
وی با اشاره به اینکه مشاور بدلیل کم توجهی حمام تاریخی\" سهل بن علی \" را در مسیر راستگرد قرار داده تا تخریب شود این سؤالاتی را مطرح کرد و گفت: با کدام مجوز میتوان برای\" شبیه سازی \"یک تکیه ، آثار ارزشمند موجود تاریخی را تخریب کرد؟ آیا وقتی رئیس میراث فرهنگی مشاور پروژه هم باشد می تواند هر کاری دلش خواست انجام دهد؟ کجای دنیا سراغ دارید که سرنوشت یک مرکز مهم تایخی خود را به دست یک دانشجو بدهند و به استناد طرح دانشجوئی او را رئیس میراث کنند و او با اتکاء به قدرت اداری طرح خود را بر شهر تحمیل کند و زمانی هم به عنوان مشاور طرح بدهد و به عنوان ریئس میراث تأیید کند و جالب اینکه از هر دو طرف هم پول بگیرد و با احساس قدر قدرتی ، مقابل خواستهای به حق مردم نیز به ایستد و در نهایت چون یک فرمانده شکست خورده با احترام تمام به مرکز اداری میراث برود و در مقامی بالاتر رئیس میراث یزد را عزل و نصب کند و اکنون که نتوانسته جلوی عزل و نصب اخیر را بگیرد با استفاده از عنوان اداری به دفاع از طرح غیر کارشناسی و غیر اجرائی خود بپردازد؟
وی در پایان ضمن تأکید بر عدم صلاحیت کارشناسی و اداری خادم زاده برای ادامه کار امیر چقماق گفت : امید وارم استاندار و مدیریت جدید استان که به نظر میرسد تحت تأثیر عوامل دیگری نیستند ، با شنیدن حرف دل مردم و کارشناسان دیگری که مخالف اجرای آن هستند ، حد اقل دستور بررسی توسط کارشناسان مستقل را بدهند . من میدانم صاحب نظرانی چون نبوی زاده ، نقصان محمدی ، اولیاء ، شرافت ، مسعودی و ... نظرات دیگری دارند . حتی زمانیکه در شورای بافت قدیم مقرر شد مشاور صاحب صلاحیتی مسئولیت ادامه کار را عهده دار شود ، علیرغم دعوت از مشاور و انجام مقدمات تنظیم قرارداد بدلیل آنکه وی گفته بود بدون تخریب فضا های مجاور نسبت به احیای تکیه اقدام میکند ، مورد بی مهری قرار گرفت و به قول خودشان \" زیر آبش \" زده شد و استاندار اسبق برای حمایت از خادم زاده وارد کار و در نهایت پس از دو سال او هم قهر کرد و رفت و همچنان این مجموعه بلاتکلیف رها شده است.
وی با بیان اینکه مسائلی در ارتباط با نحوه انجام فعالیت ها در بافت وجود دارد و عده ای در تهران نشسته اند و با عواملی در یزد به صورت قیم مأبانه با بافت قدیم و ساکنانش برخورد میکنند، اظهار امید واری کرد تا مسئولین جدید بتوانند نسبت به شناسائی و رفع موانع کار گسترده در بافت قدیم اقدام کنند.

علي آبادي

اخبار مرتبط:

قسمتهاى تخريب شده ميدان اميرچقماق دوباره ساخته خواهد شد

گروهی معتقد بودند که مناره های امیرچقماق جنبه تاریخی ندارد و آنرا مناره های بی خاصیت می نامند

Comments: Post a Comment



<< Home

Archives

October 2005   May 2006   August 2006   September 2006  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?